Terapia odruchów dynamicznych i posturalnych

Integracja odruchów dynamicznych i posturalnych jest ukierunkowana na czynniki i procesy ruchowego rozwoju.

Terapia dokonuje się poprzez stymulację mechanizmów rozwojowych przez ruch i specjalne sensoryczno-motoryczne techniki wpływające na optymalne funkcjonowanie mózgu.

Terapia skierowana jest do dzieci z:

  • ADHD, ADD;

  • zaburzeniami mowy;

  • trudnościami w nauce, dysleksją;

  • lękami i fobiami;

  • ze spektrum autyzmu;

  • opóźnieniami w rozwoju umysłowym;

  • zachowaniami agresywnymi;

  • zaburzeniami integracji sensorycznej.

Integracja bilateralna

Integracja bilateralna to indywidualny program ćwiczeń, które zachęcają mózg do bardziej efektywnego i szybszego przetwarzania bodźców. Dzieci uczą się poznawać nie tylko prawidłowe wzorce ruchowe, ale również odnajdywać położenie swojego ciała w przestrzeni i poznawać jego schemat.

Celem programu jest poprawa następujących funkcji:

  • poczucie własnego ciała i lepsza koordynacja;

  • równowaga statyczna i dynamiczna;

  • lateralizacja i percepcja przestrzenna;

  • integracja międzypółkulowa;

  • wielozadaniowość;

  • integracja sensoryczna;

  • automatyzacja ruchu;

  • promocja zdolności fizycznych i poznawczych.

Aktualne badania dowodzą, że opóźnienia w rozwoju motorycznym są nierozerwalnie związane z opóźnieniami w rozwoju poznawczym i społecznym.

Ruch jest podstawą wszystkich procesów uczenia się.

Terapia taktylna

Głównym celem terapii taktylnej jest wytworzenie bądź wzmocnienie świadomości ciała. Następuje to dzięki stymulacji zmysłu dotyku – terapeuta dostarcza dziecku kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych w taki sposób, by pacjent był w stanie wykształcić w sobie reakcje adaptacyjne poprawiające integrację tych bodźców.

Cele:

  • uruchomienie naturalnych mechanizmów rozwoju i samoregulacji organizmu;

  • regulacja i normalizacja percepcji dotykowej;

  • równoważenie napięcia mięśniowego;

  • wspieranie procesu integracji sensorycznej;

  • aktywizowanie mechanizmów integracji sensoryczno-motorycznej;

  • kształtowanie świadomości kinestetycznej.

Ruch dla uczenia się

Treść

Zajęcia plastyczne

Plastyczna ekspresja dziecka jako naturalna aktywność rozwojowa.

Cele:

  • rozwijanie twórczej aktywności dziecka;

  • stymulowanie rozwoju małej motoryki;

  • nabywanie umiejętności społecznych;

  • kształtowanie samodzielności.

Wczesna interwencja logopedyczna

Treść

Metoda werbo-tonalna

(dla dzieci od 3 miesiąca życia)

Cele:

  • rozwinięcie mowy;

  • prawidłowa prozodia;

  • rehabilitacja słuchania.

W programie uwzględnione są następujące elementy:

  • zabawy fonacyjne z zabawkami;

  • rytm ciała – głoski;

  • rytm muzyczny – wyliczanki, melodie, wyklaskiwanie, ruchy rąk;

  • ćwiczenia równowagi;

  • graficzne odwzorowywanie rytmów – rysowanie.

Terapia logopedyczna

Treść

SensoPaka

SensoPaka jest ciekawą propozycją zajęć stymulacyjnych dla dzieci i dorosłych z zaburzonym funkcjonowaniem zmysłów.

Dzięki ustrukturalizowaniu jest dla uczestnika bezpieczną emocjonalnie propozycją by wszedł w kontakt ze swoim ciałem, otoczeniem oraz ludźmi. Zachęca do otwarcia na relacje ze światem. Pomaga w pobudzeniu rozwoju społecznego, emocjonalnego i poznawczego, a także w eliminowaniu zachowań trudnych, niepożądanych.

W pracy tym programem główny nacisk kładziemy na rozwijania zdolności komunikacyjnych poprzez dotyk, ruch i muzykę oraz dostosowanie stymulacji do możliwości percepcyjnych odbiorców. Każda sesja składa się z kilku polisensorycznych stymulacji odbywających się w tle odpowiednich dźwięków muzyki. Sekwencje te są starannie dobrane tak, aby zapewnić różnorodność stymulacji.

Zajęcia z wykorzystaniem tego programu odbywają się w formie indywidualnej lub grupowej. Zajęcia odbywają się na platformie rezonansowej, która pozwala na lepszy odbiór dźwięków otoczenia i dostosowanie ich do możliwości percepcyjnych osoby z zaburzeniami. Umożliwia pełne wykorzystanie zmysłu dotyku i propriocepcji, a także resztek słuchu i wzroku.

Dla kogo jest przeznaczona?

  • dla dzieci wymagających wczesnej interwencji;

  • dla osób z głębokim stopniem niepełnosprawności intelektualnej;

  • dla osób, które jednocześnie nie słyszą i nie widzą;

  • dla osób z zaburzeniem funkcjonowania zmysłów;

  • dla osób z zachowaniami agresywnymi i autoagresywnymi;

  • dla osób z autystycznym spektrum zaburzeń

oraz do pracy z osobami:

  • ciągle wokalizującymi;

  • nieaktywnymi i nieśmiałymi;

  • wiotkimi i spastycznymi;

  • lubiącymi muzykę.

Terapia behawioralna

Terapia behawioralna ukierunkowana jest na poprawę funkcjonowanie dziecka w otoczeniu i naukę nowych umiejętności. Podchodząca do człowieka całościowo i podmiotowo, z uwzględnieniem jego wyjątkowości i indywidualnych potrzeb.

Główne cele terapii behawioralnej:

  • modyfikacja zachowań trudnych;

  • komunikacja;

  • samodzielność;

  • umiejętności społeczne;

  • nauka umiejętności przedszkolnych lub szkolnych;

  • współpraca z rodzicami.

Dla każdego dziecka terapeutka opracowuje:

  • indywidualny system motywacyjny;

  • programy terapeutyczne;

  • program modyfikacji zachowania;

  • plan samodzielnego działania;

  • pomoce terapeutyczne;

  • system monitorowania postępów w nauce.

Terapia prowadzona jest przez certyfikowaną terapeutkę.

Terapia ręki

Terapia ręki ma na celu usprawnianie tych funkcji percepcyjno-motorycznych, dzięki którym dziecko osiągnie optymalny poziom w zakresie samoobsługi oraz doskonalenie sprawności manualnej i grafomotoryki.

Kontrola nad ciałem rozwija się stopniowo - poczynając od głowy, przechodząc w kierunku stóp, od osiągnięcia stabilizacji centralnej do sprawnego posługiwania się dłonią. Ruchy duże rozwijają się przed małymi, bardziej precyzyjnymi.

Początkowo dziecko osiąga umiejętności z zakresu motoryki dużej, czynności samoobsługowe, wraz z którymi doskonali się sprawność małej motoryki. Ostatnim etapem jest opanowanie chwytu pisarskiego oraz umiejętności grafomotorycznych.

Terapia psychologiczna

Treść

Diagnozy i konsultacje

Treść

Zajęcia pedagogiczne



Zajęcia mają charakter indywidualny lub grupowy, w szczególności rozwijane są:

  • uczenie się poprzez rozwój zdolności poznawczych, osobowości, komunikowania się;

  • uczenie się poprzez rozwój pamięci, myślenia twórczego i wyobraźni;

  • rozwój emocjonalny dzieci – wrażliwości i empatii;

  • rozwój społeczny – komunikowanie się i współpraca w grupie.



Podczas zajęć dziecko rozwija takie zdolności jak:

  • pamięć

  • myślenie

  • wyobraźnia

  • poznaje sposoby radzenia sobie ze stresem szkolnym

  • wzmacnia poczucie bezpieczeństwa

  • wzmacnia poczucie własnej wartości

  • wzmacnia poczucie przynależności do grupy i akceptacji, które są podstawą prawidłowego rozwoju. 


Program zajęć dostosowywany jest do wieku dzieci i ich potrzeb.

Schumann 3D System

 Schumann 3D System działa zapobiegawczo, kojąco i przynosi natychmiastową ulgę w bólu przy wielu schorzeniach.

- dla poprawy kondycji fizycznej i psychicznej,

- przeciwdziała obciążeniom fizycznym i psychicznym,

- aktywuje produkcję płynu międzystawowego oraz regenerację chrząstek,

- przeciwdziała sklejaniu się tkanki łącznej,

- poprawia funkcję amortyzacyjną dysków,

- wspiera ukrwienie,

- reguluje przemianę materii,

- działa pozytywnie przy zapaleniach i chronicznych bólach,

- wspomaga gojenie się ran,

- wpływa pozytywnie przy stresach i stanach lękowych,

- reguluje ciśnienie krwi i polepsza jej przepływ,

- aktywuje przepływ limfy, 

- wpływa stymulująco na układ nerwowy,

- działa kojąco przy bólach bioder i ramion,

- wspomaga zdrowy sen,

- przywraca ciału harmonię,

- aktywuje system immunologiczny,

- usuwa blokady i napięcia,

- wspomaga trawienie,

- wskazane dla pacjentów z objawami Alzheimera oraz udaru

Integracja sensoryczna

Terapia integracji sensorycznej ma na celu integrację bodźców zmysłowych oraz płynących do ośrodkowego układu nerwowego doświadczeń poprzez zabawę. W trakcie terapii dziecko nie uczy się konkretnych umiejętności, lecz dokonywane jest usprawnienie pracy systemów sensorycznych oraz procesów układu nerwowego, na których te umiejętności bazują.

Terapia integracji sensorycznej ma na celu:

  • eliminowanie, hamowanie bądź ograniczanie niepożądanych bodźców współtowarzyszących nadwrażliwości sensorycznej;
  • dostarczanie silnych bodźców w przypadku występowania podwrażliwości sensorycznej.

Terapia skierowana jest do dzieci:

  • ze spektrum autyzmu (ASD)
  • z ADHD;
  • wadami genetycznymi;
  • niepełnosprawnością umysłową;
  • w wieku przedszkolnym oraz szkolnym mających problemy z codziennym funkcjonowaniem.

 

Trening umiejętności społecznych

Celem zajęć jest pomoc dziecku w rozwijaniu osobowości i nabywaniu kompetencji społecznych.

Podczas spotkań dzieci będą miały możliwość:

  • poznawania i doskonalenia umiejętności społecznych oraz nabywania sprawności do wykorzystania ich w sytuacjach rzeczywistych;

  • rozwijania umiejętności komunikowania się i współpracy w grupie;

  • rozwoju emocjonalnego i uczenia się, jak radzić sobie z emocjami, postępować w sytuacjach trudnych, rozwiązywać konflikty.

 

Korzyści z udziału w zajęciach:

  • dzieci rozwiną swoje zdolności poznawcze – poznają normy i zasady społeczne, rozwiną empatię poznawczą i uczą się właściwych zachowań społecznych;

  • rozwiną swoją motywację – łatwiej i chętniej będą wchodzić w relacje z innymi ludźmi;

  • zdobędą umiejętności społeczne, które będą mogły stosować w codziennym życiu.

Terapia czaszkowo-krzyżowa

Terapia czaszkowo-krzyżowa, zwana również terapią cranio-sacralną, polega na delikatnym uciskaniu odpowiednich punktów w obrębie czaszki, miednicy, klatki piersiowej i kości krzyżowej, w celu rozluźnienia struktur łączno-tkankowych.

Terapia prowadzi do poprawy krążenia w naczyniach krwionośnych, ukrwienie narządów oraz pracę układu nerwowego.

Terapia czaszkowo-krzyżowa jest niezwykle skuteczna między innymi przy problemach takich jak:

  • bóle głowy (również migreny);
  • ADHD;
  • autyzm;
  • epilepsja;
  • porażenie mózgowe;
  • napięcia;
  • stres;
  • bezsenność;
  • depresja;
  • problemy z uczeniem się;
  • dysleksja;
  • artretyzm;
  • ischias;
  • przewlekłe urazy.

Rehabilitacja fizjoterapeutyczna

Treść